De gemeente Noordenveld heeft moeite met kritische inwoners, dat blijkt uit de reacties die Lijst Groen Noordenveld kreeg op haar openbare ledenvergadering, afgelopen woensdag. Het thema van de avond was de dienstverlening van de gemeente. De opkomst was hoog, Leden en niet-leden wisten de partij te vinden.
“Inwoners ondervinden problemen met de dienstverlening van de gemeente op allerlei fronten. Van iemand met een verstandelijke beperking die aan de balie naar internet verwezen wordt, tot mensen aan de Langbroek in Peize die uit zelf opgevraagde stukken maar moeten achterhalen hoe het zit met een vergunning voor een gebouw dat volgens het bestemmingsplan niet mag. Of de Brinkhof in Norg, waar inwoners werd gevraagd na te denken over de toekomst terwijl het college ondertussen besloot er een school in te vestigen.” Dat zei Henk Koekkoek van Lijst Groen Noordenveld (LGN) bij een radioprogramma van RTV-Zulthe, op basis van de uitkomsten van woensdagavond.
Koekkoek was van 2010 tot 2022 fractievoorzitter van LGN en is tegenwoordig op de achtergrond voor de partij actief.“Inwoners komen steeds vaker naar LGN toe omdat ze vastlopen bij de gemeente. Bijvoorbeeld omdat ze informatie niet krijgen van de gemeente, of omdat er in de buurt gebouwd wordt of vergunningen worden verleend. Of omdat mensen actief willen meedenken over een plan, maar nul op rekest krijgen. Soms raken mensen daardoor zelfs verzand in juridische procedures, die niet alleen kostbaar zijn, maar ook heel lang duren.”
Iedere kritiek is een gratis advies. Je kunt een duur bureau inschakelen, maar je kunt ook gewoon naar je inwoners luisteren.
LGN vindt daarom dat de gemeente meer open moet staan voor bijdragen van de inwoners. “Helaas gebeurt dat veel te weinig. Betrokken burgers worden door de gemeente als ‘te kritisch’ ervaren. Maar: iedere kritiek is een gratis advies. Je kunt een duur bureau inschakelen, maar je kunt ook gewoon naar je inwoners luisteren. Die weten vaak heel goed wat er in hun directe omgeving speelt. Er is zoveel meer uit de samenleving te halen als je je open opstelt en gemaakte fouten toegeeft.”
Koekkoek geeft aan dat dit probleem al langer speelt, maar dat het de laatste tijd wel erger wordt. “Enerzijds heeft dat te maken met het personeelstekort bij de gemeente, waardoor zaken blijven liggen. Als dat zo is, dan moet de gemeente prioriteiten stellen. Nu blijven heel veel dingen liggen.”
Maar belangrijker nog is de houding van de gemeente Noordenveld. “Die straalt veel te weinig uit dat de gemeente er is voor haar inwoners, in plaats van andersom.” Het gemeentebestuur kan meer doen met de bijdragen, opmerkingen en klachten van inwoners, vindt LGN. “Er wordt soms wel geluisterd, maar als mensen niet kunnen zien dat je er iets mee doet, schiet het niet op”, aldus Koekkoek. Er gaan ook dingen goed, zoals in de Westerd in Peize, waar bij het vervangen van het riool gebruik is gemaakt van de kennis en de input van de inwoners om meer in de omgeving aan te pakken. “Maar het is dan wel merkwaardig dat een vergelijkbare situatie in Norg-west weer helemaal misgaat. Inwoners wilden aangeven waar volgens hen het riool lag, maar de gemeente baseerde zich op andere tekeningen, waardoor het gehele project vertraging opliep.”
LGN ziet dat de grondhouding van serieus nemen en dingen samen oplossen mist. Koekkoek heeft daarom, naar aanleiding van de openbare ledenavond als advies voor de gemeente: “Wees direct aan het begin van een aanvraag of een project open en transparant en zoek contact met omwonenden. Ga zonder voorwaarden vooraf de discussie aan en zet jezelf niet meteen helemaal vast in regels, plannen en besluiten.”