Haandrikman zet grote stappen als uitvaarverzorger in de regio
“Het gaat om niks anders dan het helpen van mensen. We zijn er voor om families te ondersteunen en dat geeft een goed gevoel.” Aan het woord is Harry Haandrikman van Haandrikman Uitvaartverzorging in Norg. Hij blikt terug op de eerste zes jaar van zijn uitvaaronderneming en constateert dat er grote stappen zijn gezet. In het eerste jaar deed hij ongeveer twaalf uitvaarten, inmiddels is dat aantal uitgegroeid tot zo’n zeventig per jaar. “Je moet een mensenmens zijn om dit werk te doen, anders ga je het niet redden.”
“Als iemand overlijdt, hebben mensen verdriet. Ze weten zich geen raad en hebben dan hulp nodig. Die hulp kunnen wij bieden. Want er komt nogal wat bij kijken om alles rondom een uitvaart te regelen. Verreweg de meeste mensen zijn daar onbekend mee. Het belangrijkste dat we in eerste instantie doen is zorgen dat er rust komt. Dat de familie weet en erop vertrouwt dat alles goed geregeld wordt. Daarbij zetten we graag een stap extra of lopen we net even iets harder om een afscheid tot in de puntjes te regelen.”
Eerlijk en transparant
De basis is vertrouwen. Daarom heeft Harry Haandrikman het platform Eerlijk Uitvaarten gelanceerd. Het concept is even eerlijk als transparant. De nabestaanden betalen een vast tarief voor de diensten van de uitvaartondernemer. En alles wat er voor de uitvaart besteld moet worden zoals de kist, koeling, kaarten, bloemen, vervoer en zo meer, wordt tegen inkoopprijs doorberekend. De uitvaartverzorger verdient hier dus niets aan.
Harry Haandrikman vertelt dat inmiddels een aantal uitvaartondernemers in Nederland volgens dit concept werkt. “Een familie heeft iemand nodig die 100% voor hun belangen gaat staan. Iemand die ze bij de hand neemt en samen met hen de beste keuzes maakt. Maar als de uitvaartverzorger zélf belangen heeft bij iedere keuze die gemaakt wordt, dan kun je je afvragen of de belangen van de familie nog wel voorop staan. Wij denken van niet. Bij Eerlijke uitvaarten brengen we de eerlijkheid in de verhouding tussen de familie en de uitvaartverzorger terug. Dit doen we door duidelijk te vertellen wat onze dienstverlening kost. Dat noemen we het aanname- of regeltarief. Daarnaast vertellen we wat de inkopen voor de uitvaart kosten. Zo simpel.”
Administratie en websites
Omdat de werkzaamheden toenemen, is Harry’s zoon Look Haandrikman sinds 2023 ook in dienst van het bedrijf en werkt Tea Wiekema sinds dit jaar voor Haandrikman Uitvaartverzorging. Look doet alle werkzaamheden op de achtergrond, zoals het regelen van de formaliteiten bij een uitvaart, de administratie en het ontwikkelen, beheer en onderhoud van enkele websites. Het was eerst een bijbaantje, maar inmiddels vervult Look een volledige werkweek bij de groeiende uitvaaronderneming. “Je merkt dat Look steeds meer verantwoordelijkheid neemt en ook aan kan. We kunnen goed met elkaar samenwerken”, vertelt Harry. “Door de werkzaamheden van Look, kan ik meer met de mensen bezig zijn. Ik hoef me bijvoorbeeld niet meer te bekommeren of de geluidsinstallatie in de kerk goed werkt. Daar heeft Look dan al voor gezorgd.”
Bij de websites die Look Haandrikman ontwikkelt, beheert en onderhoudt gaat het om Haandrikman Uitvaartverzorging, vanBetekenis Uitvaartzorg en Eerlijke Uitvaarten. Binnenkort komt daar Martinistad Uitvaarten en De Grunniger Uitvaart bij. En er is nog meer in ontwikkeling. De uitvaartonderneming uit Norg is actief in het hele gebied tussen Groningen en Assen. Maar de meeste uitvaarten zijn nu nog in Noordenveld en Westerkwartier.
Jaloers
Thea Wiekema heeft de baan van haar leven gevonden. “Het uitvaartvak heeft me altijd al getrokken, maar ik heb eerst allerlei andere dingen gedaan. Bij de uitvaart van mijn schoonmoeder vertelde ik Harry dat ik jaloers was op wat hij deed. Dat was het begin van onze samenwerking. Ik ga dit werk zeker doen tot aan mijn pensioen. Dat is wat ik echt wil. Families helpen en hun zorgen uit handen nemen. Dat doe ik vanuit mijn hart. Omdat je het allemaal goed wilt doen betekent het dat je soms lange weken maakt, maar het gaat om het goede gevoel.”
Thea heeft samen met een paar anderen een interne uitvaartopleiding bij Haandrikman Uitvaartverzorging gevolgd. Ze kwam daarbij met alle facetten van het vak in aanraking. “Vooral praktijkgericht, want dat ontbreekt er bij bestaande opleidingen vaak aan. Maar samen met Harry heb ik inmiddels al heel veel meegemaakt. Ik kom gelukkig niet meer zo snel voor verrassingen te staan.” Inmiddels doet Thea volledig zelfstandig uitvaarten voor Haandrikman Uitvaartverzorging en het daaraan gekoppelde bedrijf vanBetekenis Uitvaartzorg.
Voorgesprek
Bij Haandrikman Uitvaartverzorging wordt veel waarde gehecht aan duidelijkheid. Het is daarom verstandig om van tevoren al eens over de wensen met betrekking tot een uitvaart te hebben nagedacht. Harry Haandrikman: “Om duidelijk te krijgen waar je allemaal aan moet denken en welke mogelijkheden er zijn, bieden wij mensen de mogelijkheid van een voorgesprek. Dit is kosteloos en verplicht tot niets. Het mooie is dat het mensen helpt om na te denken over wat men eigenlijk wil. Daarbij hoef je heus niet alles vast te leggen, maar is het mooi als je weet of er speciale wensen zijn als het gaat om de uitvaart. Waar wil iemand opgebaard worden? Wil je een gewone nette kist of een hele bijzondere. En is het al duidelijk of er begraven of gecremeerd moet worden? Het zijn allemaal vragen waar je op het moment van overlijden niet mee wilt zitten.” Ook de nabestaanden hoeven dan niet te twijfelen en hebben een duidelijke richtlijn.
Na corona
Ten tijde van de coronacrisis en de daarbij behorende beperkende maatregelen was het niet altijd leuk in uitvaartland. Zeker omdat er op een gegeven moment een tekort aan opbaarplekken was. “Maar er zijn ook positieve zaken uit naar voren gekomen, zoals de uitvaarten in besloten kring. We merken dat steeds meer mensen daartoe overgaan en alleen die mensen uitnodigen die er toe doen. Je merkt dat een uitvaart dan ook intiemer en echter is. Daar waar vroeger het nogal eens belangrijk werd gevonden dat er veel mensen bij de uitvaart aanwezig waren, doet dat er nu veel minder toe. Je ziet vaak dat er twee kaarten worden verstuurd. Een kleinere intieme groep krijgt een kaart voor het bijwonen van het afscheid. De andere groep krijgt een kaart met de boodschap van het overlijden en de mededeling dat de uitvaart in besloten kring zal plaatsvinden. In de meeste gevallen is het echte afscheid, de plechtigheid dus veel waardevoller, omdat de mensen die er zijn dichter bij de familie staan en ook makkelijker tot een goed gesprek komen.”
Misverstand
Een misverstand dat nog veel voorkomt is dat mensen bij een overlijden denken dat eerst de verzekeraar gebeld moet worden. “Maar dat is niet juist”, vertelt Harry Haandrikman. “Iedereen kan zelf bepalen door welke uitvaartondernemer hij of zij de uitvaart wil laten verzorgen. Dat is niet aan de verzekeraar maar aan de nabestaanden zelf. Maar als je eerst de verzekeraar belt, ben je die regie helemaal kwijt. In iedere polis zit een waarde en de verzekeraar keert die altijd uit. Ongeacht door wie je de uitvaart laat verzorgen.”
Columns
Vanaf deze maand zullen er weer regelmatig columns van Haandrikman in de Norger Courant te lezen zijn. Er liggen al heel wat klaar.
Haandrikman Uitvaartverzorging
Brink 1, 9331AA Norg
Telefoon: 0592 269 128
(24 uur per dag, 7 dagen per week)