Herma Egberts-Hogt lanceert boek met vernieuwende kijk op talentontwikkeling

door | 20 mrt 2024

Home 9 Nieuws 9 Herma Egberts-Hogt lanceert boek met vernieuwende kijk op talentontwikkeling

In De Brinkhof in Norg lanceerde Herma Egberts-Hogt haar boek Talentkracht. De uitgave over de vijf elementen van talentontwikkeling is het nieuwste, dikste en ook direct meest uitgebreide, bijzondere en waardevolle boek van Herma, waarin zij haar visie op onderwijs en (talent)ontwikkeling in zijn compleetheid heeft beschreven. Het eerste exemplaar werd uitgereikt aan Dr. Frank Assies, Senior Docentonderzoeker van de Master Talentontwikkeling & Diversiteit aan de Hanzehogeschool Groningen, Pedagogische Academie.

Talentkracht biedt een vernieuwende kijk op talentontwikkeling. Vanuit de vijf elementen van de Chinese elementenleer wordt ontwikkeling beschouwd als een cyclus, Werken vanuit deze elementen biedt waardevolle aanknopingspunten voor het stimuleren van (talent)ontwikkeling.  Zo wordt op een meer holistische manier gewerkt aan de som der delen. En wordt op een dieper niveau aangezet tot groei door vanuit de aanwezige krachtige componenten de zwakkere schakels in de cyclus te herkennen en versterken.

Herma Egberts-Hogt is duizendpoot pur sang: ondernemer, grafisch ontwerper, onderwijsontwikkelaar en creatief talentcoach. Tijdens haar opleiding Kunstzinnig Dynamisch Coachen leerde zij dat spelenderwijs werken een prachtige weg is naar het (her)kennen van je talenten. Tegelijkertijd liep haar dochter vast in het regulier onderwijs. Zij bleek hoogbegaafd. Sindsdien maakt Herma zich hard voor meer kunst en creativiteit in het onderwijs. Dit initiatief is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een compleet programma rondom talentontwikkeling.

In het boek gaat het om aandacht voor het leren van kinderen, waarbij zij niet het lijdend voorwerp zijn, maar het onderwerp. Het is een streven waardoor veel leraren zich geroepen voelen, maar slechts weinigen zijn uitverkoren. Niet dat leraren niet in staat zouden zijn kinderen die aandacht te kunnen geven die zij verdienen, maar eerder omdat leraren moeten werken in een onderwijsstructuur die boven de complexe werkelijkheid van het onderwijs gaat.

Het is dan ook heel fijn dat er boeken zijn die leraren ondersteunen in het kunnen overwinnen van deze spagaat. Dit boek biedt, volgens Frank Assies leraren namelijk praktijkgerichte en onderbouwde mogelijkheden om, in positieve zin, grote impact te hebben op het leren van alle kinderen zonder dat grote organisatorische veranderingen noodzakelijk zijn. “Het boek is dan ook een aanrader en vooral ook een must voor iedere leraar.”